Neeltje Jans, zondag 22 februari 2015
Dat na regen zonneschijn komt bleek zondagochtend 22 februari maar weer eens. Met een stralende zon vertrokken wij met de bus uit Vleuten-De Meern, naar de provincie Zeeland, meer in het bijzonder naar voormalig werkeiland Neeltje Jans.
Via de A12, A20 en A16 passeerden we Rotterdam over de Brienenoord brug. Chauffeur Hans had de rit naar Zeeland al vele malen gemaakt en reed dus op zijn routine richting Zierikzee. Wat hij echter niet wist dat Rijkswaterstaat de situatie direct na Rotterdam recentelijk had veranderd en we kwamen dus tot de ontdekking dat we richting de Maasvlakte reden. Maar Hans was niet voor één gat te vangen en besloot dan maar de route te nemen, die hij aanvankelijk voor de terugweg had bedacht.
Voorbij Europoort ging het dus via de N57 richting Middelburg. We passeerden Hellevoetsluis. Even daarna reden we over de Haringvliet sluizen en kwamen zo voorbij Stellendam. Vervolgens de Brouwersdam op. De Brouwersdam is één van de grote dammen in het kader van de Deltawerken en sluit de Grevelingen af van de Noordzee.
Via de Brouwersdam reden we de provincie Zeeland ( Schouwen-Duiveland) binnen, richting Burgh-Haamstede. De eerste richting aanwijzingsborden waren onze gasten niet ontgaan en dat het toen nog maar 14 kilometer naar Neeltje Jans maakte iedereen toch wel een beetje blijer, want inmiddels waren we l een goed anderhalf uur onderweg.
Bij Burghsluis reden we de Oosterschelde kering op. Aanvankelijk was in de deltawerken een dam zoals de Brouwersdam voorzien om de Oosterschelde af te sluiten van de Noordzee. Het milieu kreeg in die jaren gelukkig de voorkeur en besloten werd om de Oosterschelde niet geheel af te sluiten, maar een afsluitbare kering te maken. Een uiteraard duurdere oplossing, maar wel één waarbij de Oosterschelde haar taak als kraamkamer voor de Noordzee vissen heeft behouden. Ook de mossel-en oestervisserij werd zo behouden.
Ongeveer halverwege de kering, die overigens uit drie delen bestaat, ligt Neeltje Jans.
Inmiddels was het ongeveer 12 uur geworden en onder het genot van een kopje koffie ( voor een enkeling een lekker glaasje wijn) hebben we maar direct daar de lunch gebruikt.
Hierna werd het museum enige tijd bezocht. Om half twee scheepten we ons in voor een mooie rondvaart over de Oosterschelde. Het was een prachtige tocht, waarbij veel informatie door de bemanning werd gegeven. En het weer? Ja nog steeds stralende zon.
Na de boottocht werd stilgestaan bij de zeehonden show. Nee niet zo’n show waarbij het prachtige dier met een balletje op zijn neus rondloopt, maar een show waarbij het natuurlijk gedrag van zeehonden werd verteld en werd laten zien.
Als laatste werd in het gebouw nog een gedeelte van de film over de bouw van de Oosterschelde kering bekeken, waarna we rond kwart voor vier de thuisreis aanvaarden.
Eerste nog even een stukje in zuidelijke richting gereden naar Noord-Beverland. Vervolgens richting Goes en bij Kortgene richting de Zeelandbrug, eens de langste brug van Europa.
Op speciaal verzoek van één van de gasten na de brug een stukje gereden door het historische gedeelte van Zierikzee.
Via Bruinisse, Grevelingendam, Haringvlietbrug, Heinenoord tunnel, Rotterdam en Gouda waren we tussen vijf en half zes weer in Vleuten-De Meern. Onze gasten lieten blijken dat ze zeer hadden genoten van deze rit. Dat gold trouwens ook voor de chauffeur en de gastvrouw.
Hans de Groot
zie ook foto's februari 2015
Rondrit Brabant 22 september 2015.
Op deze dag stond een rondje Brabant gepland. Omdat we volgens ons al vele malen in het westelijk gedeelte van Brabant waren geweest hadden Els en ik besloten om nu eens aan de oostelijke kant van Brabant te gaan kijken.
Nadat we alle gasten hadden opgehaald reden via de A2 richting ’s-Hertogenbosch. Voor de koffie stopten we bij De Lucht, waarin tegenwoordig een La Place gevestigd is.
Tip: maak eerst gebruik van het toilet, want je moet namelijk betalen hiervoor. Je krijgt echter uit de automaat een kaartje dat je kunt inleveren bij de kassa als je de koffie afrekent.
Na La Place namen we de afslag Rosmalen. Na Rosmalen richting Kruisstraat en hierna richting Nuland. Een prachtige weg binnendoor, waarbij je een heel goede indruk van het landschap en de daarin gevestigde boerderijen, waarvan sommige al zijn omgebouwd tot prachtige woningen.
Na Nuland zijn we richting Heesch gereden. Heesch heeft een streekfunctie, want in het centrum waren veel winkels, waaronder ook de landelijke ketens. Vanuit Heesch hielden we richting Nijmegen aan. Gekomen bij een grote kruising zijn we echter richting Nistelrode gereden.
Na Nistelrode naar Uden en via Uden ( we bleven aan de buitenkant van het dorp) richting het dorpje Zeeland. Hoe het nu is weet ik niet, maar jaren geleden was Zeeland het uitgaanscentrum voor de jeugd uit de omgeving.
Na Zeeland weer richting Nijmegen via de corridorweg. Over deze weg reden de geallieerden in september 1944 vanuit het reeds bevrijde zuiden van Nederland richting Grave om daar de brug te veroveren. Deze brug werd inderdaad veroverd op de Duitsers evenals de brug bij Nijmegen. Deze veroveringen vonden allemaal plaats in het kader van operatie Market Garden op 17 september 1944, de luchtlandingen bij Arnhem. Helaas bleek de brug in Arnhem een brug te ver.
Via smalle weggetjes door de bossen even een klein rondje door de gemeente Grave gemaakt. Omdat we niet echt een leuk plekje voor de lunch zagen, besloten we richting Cuijk te rijden.
In Cuijk vonden we de lunchroom De Dom. Hoe bestaat het!!! De eigenaren van deze lunchroom kwamen uit Utrecht en toen wij vertelden dat wij uit Vleuten kwamen moesten er natuurlijk foto’s worden gemaakt voor hun facebook pagina.
In Cuijk zagen we overigens pas onze eerste regenbui, uiteraard net bij het uitstappen.
Na de lunch via verschillende dorpen ( Reek/Schaijk) richting Megen gereden. Daar hebben de Maas weer overgestoken met een pont en kwamen we in de Betuwe. We hebben in de Betuwe de snelwegen weer weten te vermijden tot aan Zaltbommel. Via de A2 richting Utrecht. Op de snelweg hebben we kunnen genieten van twee zeer hevige herfst regenbuien. Gelukkig anticipeerden alle weggebruikers op deze situatie, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstonden.
Na een prachtige dag (volgens alle gasten) iedereen weer veilig thuisgebracht. Volgens ons is deze rit voor herhaling vatbaar, tenslotte doen we de Veluwe ook vaak aan.
Hans de Groot